Friedensforschung mit der Maus

Friedensforschung mit der Maus

Sonntag, 10. November 2013

Koalitionsverhandlungen - bleibt Rüstungslobbyismus draußen?



Siehe den Post auf meinem anderen Blog


http://guttmensch.blogspot.com/2013/11/koalitionsverhandlungen.html


_______



Ein bisschen Kontrolle bei Rüstungsexporten


Abschnitt "Rüstungsexporte" im Koalitionsvertrag
(Das ist der ganze Abschnitt, nicht ein Auszug)
Bei Rüstungsexportentscheidungen in sogenannte Drittstaaten sind die im Jahr 2000 beschlossenen strengen „Politischen Grundsätze für den Export von Kriegswaffen und sonstigen Rüstungsgütern“ für unser Regierungshandeln verbindlich. Über ihre abschließenden Genehmigungsentscheidungen im Bundessicherheitsrat wird die Bundesregierung den Deutschen Bundestag unverzüglich unterrichten. Die Entscheidung darüber, wem gegenüber die Unterrichtung erfolgt, liegt beim Deutschen Bundestag. Darüber hinaus werden wir die Transparenz gegenüber Parlament und Öffentlichkeit durch Vorlage des jährlichen Rüstungsexportberichtes noch vor der Sommerpause des Folgejahres und eines zusätzlichen Zwischenberichts verbessern.
Wir setzen uns für eine Angleichung der Rüstungsexportrichtlinien innerhalb der EU ein. Europäische Harmonisierungen müssen so umgesetzt werden, dass sie die Mindestanforderungen des Gemeinsamen Standpunkts der EU aus dem Jahr 2008 nicht unterschreiten.


________



Kaum Thema bei den Koalitionsverhandlungen:
Strukurelle Ansatzpunkte fuer die politische Praevention und Loesung von Konflikten


Donnerstag 10 Oktober 2013 - Entwicklungspolitik
Deutsches Institut für Entwicklungspolitik (DIE)

Think Tank: Deutschland braucht "Ministerium für Globale Entwicklung"

Deutschland brauche ein "Ministerium für Globale Entwicklung" um den
Herausforderungen im 21. Jahrhundert die Stirn bieten zu können, fordert das Deutsche Institut für Entwicklungspolitik (DIE). Denn die international Entwicklungszusammenarbeit stehe am Scheideweg und entspreche nicht mehr dem klassischen "Geber-Nehmer-Muster".

http://www.euractiv.de/entwicklungspolitik/artikel/think-tank-deutschland-braucht-ministerium-fuer-globale-entwicklung-008104



________


Rüstungsexporte:

Deutsche Waffen töten überall
Mexiko, Libyen, Georgien: Das G36-Gewehr des deutschen Herstellers Heckler & Koch kommt in Regionen zum Einsatz, in denen es gar nicht sein dürfte. Die Kontrolle versagt. von Hauke Friederichs
3. Februar 2014
http://www.zeit.de/politik/2014-02/illegale-waffen-heckler-und-Koch

Süddeutsche.de  3. Februar 2014



  • Zum NATO-Ausgabeziel "2 % des Bruttosozialprodukts für Rüstung" siehe auchhttp://zettelmaus.blogspot.com/2012/04/bundnis-solidaritat-gemeinsame.html

    http://zettelmaus.blogspot.com/2012/04/griechenland-rettungsschirm-und-u-boote.html


    Vergleiche auch das (von Deutschland und den meisten anderen Hocheinkommensländern nicht annähernd erreichte)
    Ausgabeziel der Vereinten Nationen "0, 7 des Bruttosozialprodukts für Entwicklungshilfe"
  • ".... unterstreicht, wie entscheidend wichtig es ist, dass alle Verpflichtungen in Bezug auf die öffentliche Entwicklungshilfe erfüllt werden, namentlich die Zusage vieler entwickelter Länder, bis 2015 den Zielwert von 0,7 Prozent des Bruttosozialprodukts für die öffentliche Entwicklungshilfe zugunsten der Entwicklungsländer
    sowie den Zielwert von 0,15 bis 0,20 Prozent des Bruttosozialprodukts für die öffentliche Entwicklungshilfe zugunsten der am wenigsten entwickelten Länder zu erreichen ..."

    Aus der Resolution der UN Generalversammlung vom 21. Dezember 2012
    67/220. Folgemaßnahmen zur Vierten Konferenz der Vereinten Nationen über die am wenigsten entwickelten Länder

___________


Initiative "Second to None" der Ruestungslobby; siehe z.B. Huffington Post:

As Defense Industry Lobbies Against Cuts, Rhetoric Overshoots Reality    

               Updated: 10/18/11 06

http://www.huffingtonpost.com/2011/08/18/defense-industry-budget_n_929932.html




29. April 2013: US-Verteidigungsminister Chuck Hagel besucht
die Aerospace Industries Association (AIA) in Arlington, Virginia.
Er wird begrüßt von Fred Downey, Mit-Initiator der
Rüstungslobby-Initiative “Second to None”.
Bild gefunden auf
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Secretary_of_Defense_
Chuck_Hagel_is_greeted_by_Fred_Downey_as_he_arrives_
to_meet_with_members_of_the_Aerospace_Industries_Association_
in_Arlington,_Va.,_April_23,_2013.jpg

“This image was originally posted to Flickr by Secretary of Defense at
http://flickr.com/photos/68842444@N03/8695973140.
It was reviewed on 30 April 2013 by the FlickreviewR robot
and was confirmed to be licensed under the terms of the cc-by-2.0.”



30. April 2013: US-Verteidigungsminister Chuck Hagel
und der deutsche Verteidigungsminister
Thomas de Maizère im Pentagon


Bild gefunden auf
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:
Secretary_of_Defense_Chuck_Hagel_hosts_an_honor_cordon_
to_welcome_Germany's_Minister_of_Defense_Thomas_de_Maiziere_
at_the_Pentagon_April_30,2013_(Pic_2).jpg

This image was originally posted to Flickr by Secretary of Defense at http://flickr.com/photos/68842444@N03/8696809426.
It was reviewed on by the FlickreviewR robot and was
confirmed to be licensed under the terms of the cc-by-2.0.


„Unzeitgemäße Export-Beschränkungen“
Sehr interessant:
Ein Plädoyer von AIA Vizepräsident Frederick Downey GEGEN den Glauben an den “freien Markt“ und FÜR starke Intervention der Regierung - wenn es um die Förderung der Rüstungsproduktion geht. (Dabei soll doch mit den Produkten der Rüstungsindustrie weltweit der freie Markt verteidigt werden.)
Seiner Darstellung zufolge bestehen die Sorgen um die Zukunft der Rüstungsindustrie seit dem Ende des Kalten Krieges, und nicht einmal 9/11 hat den für die US Wirtschaft bedrohlichen Niedergang wesentlich aufhalten können.
Zu den von ihm geforderten Maßnahmen gehört, dass „unzeitgemäße Export-Beschränkungen“ (dated export restrictions) für Produkte der Rüstungsindustrie sollten aufgehoben werden.

Siehe

Testimony to the House Armed Services Committee Panel on Business Challenges Within the Defense Industry By Frederick M. Downey Vice President National Security, Aerospace Industries Association Monday, October 24, 2011
“The 20th Century was America’s century because we were ‘Second to None’ in aerospace.  […] While most accept that the US aerospace and defense industrial base is a national strategic asset, too many choose to treat it with benign neglect, assuming that a free market will always work to ensure we stay ‘Second to None.’ […]
The U.S. Government has recognized in other areas – most notably, the nuclear weapons infrastructure – that rare and perishable skill sets within a particular work force are strategic assets that should be preserved as a matter of strategy. But the Defense Department has yet to systematically address the urgency of retaining the human capital of its industrial base.
If we are to remain “Second to None” in the 21st Century, we need a sufficient number of sustainable programs with stable funding and requirements. […]
The post-Cold War consolidation has created a situation where the top firms have grown individually via mergers and entry into other markets, but collectively the industry has shrunk significantly. Far from being the revenue powerhouse of 1960, today the largest seven aerospace and defense companies operate in a smaller market and their combined annual revenue is equal to about one-half the annual revenue of Wal-Mart.
They compete for fewer major programs, each with fewer systems, with longer periods of time between new starts. Consider combat aircraft. In 1960, 938 combat aircraft were delivered and about 700,000 people were engaged in building them. In 2010 there were 110 combat aircraft delivered and about 190,000 workers were engaged in building them. In 1960 there were eight combat aircraft in development and ten in production. Today there is only the UCLASS and possibly the long range bomber in development and five combat aircraft in production. It is a more unstable market, where a product considered an urgent “must have” requirement for one administration, one service chief, or one year’s budget request, can rapidly become an excessive and exquisite “nice to have” for the next.
Despite these changes, many still view the aerospace and defense industrial base as an outsized behemoth. The Pentagon still officially relies on a distorted free market model to maintain an effective aerospace and as late as last year the Pentagon’s annual industrial base assessment stated that it’s the Pentagon’s policy to rely on market forces to maintain the industrial base. We do not believe that is an effective policy […]
In reality, over the past 20 years, the defense and aerospace sector has grown ever more remote from being a “free market” in any classical sense. For militarily unique systems it has devolved into a niche industry servicing a highly narrow and technical market […]
In order to retain the ability to deliver the technology that is expected of us, we must have the capability to design, develop, produce, and support complex systems. Over $178 billion has been cut from the defense budget so far, and DoD has already cancelled or delayed a large number of programs. […]
Further cuts to existing programs coupled with fewer new starts means that the companies that make up the defense industrial base cannot continue to invest in the workforce, plant, and research for programs that may one day be needed. We will see the impact first on our workforce. Our industry has only half the workers it did thirty years ago and has already shed more high skilled jobs in response to the recession and reduction of the national budget for aerospace and defense. Recent analysis performed by Dr. Stephen Fuller with George Mason University and the Center for Regional Analysis together with Economic Modeling Specialists Incorporated shows that the total American job loss of just the first part of the Budget Control Act will be approximately 432,000. If the super committee fails to reach an agreement, or that agreement includes further cuts at the level subject to sequestration, that job loss will increase to just over 1 million American workers. Approximately one third of the lost jobs will be in the defense industry and our supply chain. The remaining two thirds of lost jobs will be in those areas of the economy such as retail, construction, health care, education and even arts and entertainment. The total reduction to America’s economy will be just over $84 billion annually.
But it’s not just jobs we will lose. The industry will lose its most valuable human capital. For generations, some of the most brilliant and ambitious technicians, engineers, and scientists sought out work in the aerospace and defense industry – inspired by the opportunity to work on the most cutting-edge, innovative technology projects. Today, in an economic marketplace infused with technology, the defense industry has to compete with many more sectors for top talent. The combination of fewer programs, shrinking funding, and growing uncertainty about the future already calls into question our ability to attract and retain a workforce of this caliber. […]
In its 2010 Industrial Base Report, DoD noted an immediate risk from the atrophy of key design and development capability unique to military needs. Such critical areas include low-observable technology, sophisticated radars, electronic warfare, precision weapons, and complex systems integration – expertise not found in the commercial market, existing largely within the large defense firms. […]
Industry is encouraged that former Secretary Gates and Secretary Panetta have begun to meet with industry leaders, and Undersecretary Carter has been a strong proponent of this dialogue, taking important steps to institute a creative and effective partnership. But creating a strong partnership rooted in a comprehensive industrial strategy will require major cultural and institutional shifts at DoD, which can come only as a result of a continuing substantive strategic level dialogue.
Most of the issues I have discussed have been a source of concern and study ever since the end of the Cold War. One commission, which included a former deputy defense secretary and Air Force secretary, assessed the state of the U.S. aerospace industry. It concluded that […] The administration and congress should level the international playing field for the export market and remove prohibitive legal and regulatory barriers – such as dated export control restrictions – that impeded the sector’s growth. […]
The commission warned: “We stand dangerously close to squandering the advantage bequeathed to us by prior generations of aerospace leaders.” That report was written nearly a decade ago. And even after the post-9/11 spending increases, all of these conclusions, which would apply to the defense industrial sector as a whole beyond aerospace, are as valid today, and addressing them is even more urgent. What is required now is a willingness to cooperate, communicate and make tough choices in a collaborative way about the future.

http://www.aia-aerospace.org/assets/testimony_10242011_downey.pdf


Pentagon: Extra-Finanzierung (2014)
Aus
Hagel’s Military Cuts Don’t Mean Less Spending
CityWatch  28 Feb 2014 
Written by Mattea Kramer           
[…] the new Pentagon budget doesn’t project a commensurate decline in spending. Back in December Rep. Paul Ryan and Sen. Patty Murray agreed on a budget blueprint that would allow military spending to grow slightly in fiscal 2015 relative to 2014 and 2013.
On top of that, Secretary Hagel’s speech comes at a time when the president is proposing an additional $26 billion on top of that December agreement. That extra cash would support an “Opportunity, Growth and Security Initiative” that would fund “readiness and modernization” efforts.
This extra funding is essentially a Pentagon wish list that would continue to protect the military from making any significant spending reductions in the near future.
Meanwhile, new five-year spending projections at the Pentagon show that it plans to exceed the spending caps of sequestration by $115 billion over the next five years. What’s more, the Pentagon receives many tens of billions in additional funding to operate wars overseas, and that money isn’t subject to caps. In fiscal 2014 that war budget, known officially as “Overseas Contingency Operations,” totaled $85 billion — and is being widely criticized for containing funding that wasn’t actually meant for war operations but instead would function as a slush fund for the Pentagon.
(Mattea Kramer is Research Director at National Priorities Project and the lead author of the book A People’s Guide to the Federal Budget. NationalPriorities.org. This column was provided CityWatch by OtherWords.org) 
 

"Mitchell Bombers find good hunting in New Guinea"
und andere historische Werbung der Aerospace Industrie auf Ebay

http://www.ebay.com/itm/COLLECTOR-DEALER-or-INVESTOR-LOT-of-100-MINT-NORTH-AMERICAN-AVIATION-STOCKS-1-25-/350977195749


__________


Satirisch

"Sich der Welt zuwenden"
Heute Show 07.02.14
ab ca. 19:00

https://www.youtube.com/watch?v=pqxqDuJv9xc

Satirisch zum Thema Politik und Lobbyismus
Lobbythek - heute-show  25.10.2013


http://www.youtube.com/watch?v=liX_ShLxPtg



___________



Nachtrag zu dem Foto oben/ Treffen Chuck Hagel und Fred Downey:
Chuck Hagel traf kurz danach Thomas de Maizière

 
Kurz nach dem Treffen Chuck Hagels mit Fred Downey und anderen AIA Vertretern am 29. April 2013 traf der Pentagon-Chef in Washington den damaligen deutschen Verteidigungsminister Thomas de Maizière. Ein Bericht über dieses Treffen, mit Datum 1. Mai 2013, wurde in der Webseite der Bundesregierung eingestellt. Das Thema Rüstungsexporte – aus den USA nach Deutschland, aus NATO-Ländern in andere Teile der Welt - kommt darin nicht vor. Ob Hagel bei der Gelegenheit, so unmittelbar nach seinem Treffen mit Lobby-Vertretern, um Verständnis für die Belange der Rüstungsindustrie geworben hat, ist aus diesem Bericht nicht ersichtlich.

Siehe den vollen Bericht unter dem Link unten; Auszüge in der Kommentarfunktion
USA-Reise de Maizière
Ein Angebot mit Bedingungen
http://www.bundesregierung.de/ContentArchiv/DE/Archiv17/Artikel/2013/05/2013-05-01-de-maiziere-washington.html

Jedoch berichtete u.a. der „Stern“, ebenfalls mit Datum 1. Mai 2013, über Besprechungen zum Kauf von Drohnen:
Drohnen für die Bundeswehr
De Maizière verhandelt über „Sensenmann“
stern.de  1. Mai 2013
Sie heißen "Sensenmann" - und damit ist über die US-Kampfdrohnen alles gesagt. Verteidigungsminister de Maizière verhandelt mit seinem US-Kollegen über den Kauf - trotz Widerstand aus der Opposition. […]
Bei "Spiegel Online" war vom Erwerb bewaffneter Drohnen des Typs Reaper (Sensenmann) die Rede, eine andere Bezeichnung der US-Streitkräfte für eine Weiterentwicklung des auf dem System Predator (Raubtier) aufbauenden Fluggeräts. Predator B ist der ursprüngliche Name des Herstellers General Atomics für denselben Drohnentyp. Eine Drohne kostet demnach rund 17 Millionen Dollar.
SPD und Grüne kritisierten das Vorhaben. Der Grünen-Verteidigungsexperte Omid Nouripour warnte davor, die Frage des Drohnenerwerbs vor der Wahl zu klären. Es wäre ein "vordemokratisches Verständnis", wenn de Maizière nicht die Mehrheiten im neuen Bundestag abwarte, sagte Nouripour. Die Grünen lehnen den Kauf von Kampfdrohnen ab.
Der verteidigungspolitische Sprecher der SPD-Bundestagsfraktion, Rainer Arnold, forderte eine ethische Debatte über Kampfdrohnen. "Herr de Maizière weiß inzwischen, dass auch in seiner eigenen Partei Bedenken herrschen", sagte Arnold. […]
De Maizière bestätigte in Washington zudem, dass die Bundesregierung bezüglich eines Drohnenkaufs auch in Israel angefragt habe. "Ich habe lieber mehr Optionen als weniger", sagte er. Bislang mietet die Bundeswehr unbewaffnete israelische Heron-Aufklärungsdrohnen. Davon gibt es inzwischen aber auch eine bewaffnete Version Heron TP.
Der mögliche Verkauf der US-Drohnen an Deutschland stand am Dienstag [30. April 2013; Anm. Blogger] auch auf der Tagesordnung eines Gesprächs von de Maizière mit seinem US-Kollegen Chuck Hagel in Washington. […]
http://www.stern.de/politik/deutschland/drohnen-fuer-bundeswehr-de-maiziere-verhandelt-ueber-sensenmann-2005211.html




Drohnen, die sich lohnen
„Ein fast unbegrenzter Markt“

Siehe auch Kommentare unten mit Stichwort „Drohnen“
und Blog-Post
http://zettelmaus.blogspot.com/2014/04/drohnenkrieg.html
Aus
Drones create a buzz in Southern California aerospace industry
Los Angeles Times, 10. Sept. 2010

The development of unmanned aircraft, an increasingly vital weapon in modern warfare, is centered in the region and growing rapidly as billions in federal money pours in each year.buzz in Southern California aerospace industry


(Auszuge auf Blog-Post "Drohnenkrieg"; s. Link oben)



_____



Umstrittene Satire-Sendung ueber Ruestungslobbyismus bei Journalisten

Max Uthoff & Claus von Wagner  /   Die Anstalt  
ZDF 29.4.2014

https://www.youtube.com/watch?v=SpLa1-KgaRg